تبلیغات
دانشجویان مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر - سدهای لاستیكی
دانشجویان مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر

بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 10 آبان 1389

تاریخچه:

ایده استفاده از سدهای لاستیکی اولین بار در سال 1950 توسط «ایمبرسون» مطرح شد . در سال 1965 اولین سد لاستیکی بادی در ژاپن برای ذخیره سازی آب به بهره برداری رسید ...

برای مشاهده ی جزییات بیشتر این پست به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

نقل قول از ایمان طاهریان

کاربردهاو مزایای سدهای لاستیکی                                          

1) کنترل سیلابها و تنظیم جریان رودخانه

2) کنترل رسوب رودخانه

موارد استفاده از سدهای لاستیکی :

 1- کنترل سد و حفاظت ساحلی در برابر فرسایش .

 2- نصب بر روی بندها و سدها به منظور افزایش ارتفاع آنها و کمک به تولید برق .

3- کاهش آلودگی آب .

4-  افزایش ظرفیت ذخیرة سدها .

5-  مسائل تفریحی از قبیل شنا ، قایق رانی ، ...

6-  جلوگیری از نفوذ آب شور دریا به هنگام مد به ساحل .

مزایای اقتصادی سدهای لاستیکی نسبت به موارد جایگزین:

 1- سدهای لاستیکی به فونداسیون پیچیده ای نیاز ندارند .

2-  این سد ها می توانند تا دهانه ای به طول 100 متر اجرا شوند .

3-  این سدها به حداقل حفاظت و نگهداری نیاز دارند . قسمت عمدة تعمیرات مربوط به سیستمهای مکانیکی سد می باشد . تعمیر و نگهداری بدنة سد نیز شباهت بسیاری به تعمیر لاستیک اتومبیل دارد و در صورت سوراخ شدن بدنة سد آن را مانند لاستیک اتومبیل پنچر گیری می کنند .

 4- انعطاف پذیری سد در مقابل زلزله .

 5- نصب و ساختن بسیار سریع .

اجرای سدهای لاستیکی :

سدهای لاستیکی از یک تیوپ هوا که به یک بستر متصل می شود تشکیل شده است ، انواع قدیم سدهای لاستیکی FABRI DAM  نامیده می شد که به در آنها مخلوط آب و هوا برای متورم کردن تیوپ استفاده می شد ، در حال حاضر از سدهایی به نام INFLATABLE DAM استفاده می گردد یعنی سدهایی که قابل باد شدن می باشند .

ساختمان سدهای لاستیکی را می توان متشکل از سه بخش دانست :

1- بدنة سد ( RUBBER DAM BODY )

2- بستر سد و تجهیزات مهار

3- سیستم کنترل و بهره برداری

بدنه سد :

بدنه سد پیشرفته تیرن جز تشكیل دهندة سد لاستیكی می باشد كه تركیبی از لاستیك و الیاف تقویت كننده بوده و به صورت ورق تولید می گردد . ورقه های لاستیكی در طولهای مورد نیاز به عرض 1 متر الی 2 متر تولید می گردد كه از اتصال آنها به یكدیگر به صورت عرضی بدنة سد به صورت یكپارچه تولید می شود .

برای حفاظت بدنه در برابر عوامل جوی و همچنین اجسام معلق در آب از مواد مختلفی برای مقاومكردن بدنه استفاده می شود از جمله كلروپرن ( CR ) و اتیلن پروپیلن مونومد ( EPDM ) كه هر دو ماده مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی و تغییرات گستردة درجه حرارت محیط دارند كه این نوع مواد از فیبرهای سخت كه تحت فشار و حرارت زیاد قرار می گیرند تشكیل می گردد .

بستر سد و تجهیزات مهار :

بستر سد عموماً در كف به صورت سطح و در دو طرف به صورت شیب دار ساخته می شود . لوله هایی كه در پر وخالی كردن آب یا هوا به كار می روند عمدتاً در بستر كار گذاشته می شوند . بدنة لاستیكی سد به وسیله لوله و میله در محل نگه داشته و توسط پیچ مهار ، نصب می گردد. نصب بدنة سد به بستر به دو روش سیستم مهاریك ردیفی و سیستم مهار دو ردیفی صورت می گیرد . مزیت سیستم مهار دو ردیفی این است كه هر چه فاصلة دو ردیف بیشتر باشد تأثیر تغییرات ارتفاع سد با نوسانات سطح آب به حداقل می رسد .

برخی از مشكلات سدهای لاستیكی :

1-  آسیب دیدگی بدنة سد در هنگام خالی كردن باد بدنه .

2-  برخورد اجسام بزرگ و نوك تیز كه موجب آسیب به بدنه می شود .

3-  فرار و خروج هوا : به هنگام خالی كردن باد بدنة سد ممكن است اجسام نوك تیز ایجاد پنچری نمایند و نیز هنگام سیلاب در اثر برخورد اجسام بزرگ مانند تنه درخت و ... با بدنه سد در آن خراشیدگی یا سوراخ ایجاد شود.




طبقه بندی: سد و شبکه، 
ارسال توسط مهران طاهرپور کلانتری
آرشیو مطالب
نظر سنجی
کدام قسمت از وبلاگ بهتر است؟











صفحات جانبی
لینك همكلاسی ها
بازدید كنندگان كشوری
free counters
خبرنامه