تبلیغات
دانشجویان مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر - مراحل احداث پل جوادیه تهران(زیبا ترین پل خاور میانه)
دانشجویان مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر

بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 30 آبان 1389

ویژگی‌های پل جوادیه :

مطالعات این پل از سال 86 برحسب ضرورت و نیاز در منطقه آغاز شد، طول كلی پل 210 متر می‌باشد كه شامل 4 دهانه دسترسی با دهانه‌های متغییر از 14 متر تا 24 متر با طول كلی 84 متر و عرض متغیر از 25 تا 30 متر در سمت جنوب و 30 متر در سمت شمال و پل اصلی مقاطع غیرهمسطح با خطوط راه آهن به طول كلی 126 متر و عرض 30 (دو باند 14 متری و فاصله 2 متر بین باندها) با دهانه اصلی 5/104 متر در نظر گرفته شده است. این پل برای عبور 6 خط سواره رو با حاشیه ایمنی لازم طراحی شده است. ارتفاع آزاد ملحوظ شده برای عبور قطارها حداقل 7 متر می‌باشد. تعداد خطوط راه آهن موجود زیر پل جوادیه 6 خط است با دهانه مفروض برای پل، قابل افزایش تا 11 خط توسعه آتی می‌باشد.

 برای مشاهده جزئیات بیشتر این پست به ادامه ی مطلب مراجعه كنید.

در اولین مراحل آغاز به ساخت پل کابلی جوادیه، گمانه های 50 متری در خاک محل احداث پل زده شد تا به این وسیله تحکیم خاک مورد بررسی قرار بگیرد.
در این بررسی ها مشخص شد که آبهای سطحی زیرزمینی در عمق 15 الی 25 متری سطح زمین قرار دارد و با توجه به جنس خاک این محدوده که خاک سست است، می بایست سازه پل توسط شمع های 30 متری در زمین تحکیم شود.
این شمع ها به عمق 30 متر و قطر یک و نیم متر به تعداد 80 قطعه ، سازه پل را در زمین تحکیم کرده و از تخریب فنداسیون جلوگیری می کند. به طوری که با قرار گرفتن شمع ها در خاک، فنداسیون ها از لجن و خاک سست خارج شده و شمع ها سازه را تحکیم می کنند.
پل کابلی سه پایه جوادیه یکی از نوین ترین و مستحکم ترین پل های جهان است که در
۲۲ مهرماه مورد بهره برداری قرار گرفت.

در معماری قوس این پل، از سوزن ریل قطار الهام گرفته شده که زیبایی آن را چند برابر کرده است. در پل جوادیه 12 کابل به ارتفاع شش متر تا 30 متر به کار رفته است.این کابل ها، به عرشه 126 متری پل متصل شده است و 18 هزار تن بار را کنترل می کند.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران با اشاره به سختی كار در مورد قوس جناغی این پل و ضخامت ورق‌های آهنی به كار گرفته شده در آن، افزود: در كل بدنه قوس این پل از پیچ های متناسب با قطر آهن آلات استفاده شده و در مجموع 32 هزار پیچ در بدنه قوس بكار گرفته شده است.
‌در احداث زیباترین پل خاورمیانه موضوع زمین لرزه و بادهای شدید نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته و هشت دستگاه كنترل كننده تكان‌های شدید در بدنه پل تعبیه شده تا این تكان‌های شدید را كنترل كرده و از بدنه پل عبور دهد.
احداث پل جوادیه به دلیل توسعه خطوط راه آهن، بكارگیری قطار برقی در خطوط و همچنین فرسوده بودن پل قدیم انجام گرفت، پل جدید علاوه بر ماشین‌رو بودن دارای فضای سبز و محل عبور عابر پیاده بوده و همچنین موجبات رشد و توسعه مناطق جنوبی تهران را فراهم می‌آورد.
عمر مفید سازه‌ها بین 35 تا 50 سال مبنای طراحی قرار می‌گیرد اما عمر پل به میزان نگهداری آن نیز بستگی دارد كه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

منابع:iusnews.ir و www.mashreghnews.ir و www.jomhourieslami.com وwww.shahrnevesht.ir

 




طبقه بندی: سازه های فولادی،  سازه های بتنی، 
برچسب ها: پل، پل جوادیه، پل جدید در تهران، پل جوادیه تهران، مقاله پل، مراحل احداث پل جوادیه تهران(زیبا ترین پل خاور میانه)، زیبا ترین پل خاور میانه، پل كابلی جوادیه، پل قوسی جوادیه، دانلود مقاله پل، ویژگی پل جوادیه،
ارسال توسط محمد ابراهیمی
آرشیو مطالب
نظر سنجی
کدام قسمت از وبلاگ بهتر است؟











صفحات جانبی
لینك همكلاسی ها
بازدید كنندگان كشوری
free counters
خبرنامه